Nederlandse Organisatie Voor Energie en Milieu home zoeken sitemap contact english

Home > Specials > RO&V > Projecten > VPL – Pijnacker-Nootdorp: Ideaal middel voor ontwikkeling nieuwbouwlocatie
Titel - Projecten Print deze paginaStuur pagina doorVoeg pagina toe aan favorieten

26-06-2003 Rol van Novem: Subsidie verlenen
VPL – Pijnacker-Nootdorp: Ideaal middel voor ontwikkeling nieuwbouwlocatie

In de gemeente Pijnacker-Nootdorp worden plannen ontwikkeld voor de nieuwe wijk Keizershof. Deze wijk is onderdeel van de nieuwbouwlocatie Pijnacker Zuid waar in totaal 3.400 woningen worden gebouwd. Een goede ontsluiting van de wijk heeft de hoogste prioriteit. De gemeente is van plan een VPL-studie te laten uitvoeren door een adviesbureau. Doel: het ontwerpen van een optimale verkeersstructuur.

Voordat met de bouw van de wijk Keizershof wordt gestart, wil de gemeente Pijnacker-Nootdorp onderzoeken hoe de verkeersstromen in de wijk gaan lopen. Belangrijk element daarin is de N470. Deze nieuwe provinciale weg begrenst Keizershof aan de zuidkant. Het is de bedoeling dat de wijk één of meer aansluitingen krijgt op deze weg. Een andere belangrijke verbinding is de Hofpleinlijn, de spoorverbinding tussen Rotterdam en Den Haag die Pijnacker Zuid doorkruist. Bovendien komt er een de nieuwe halte voor de Randstadrail.

Integraal projectteam

Hoofd projectbureau Pijnacker Zuid, Erik Tetteroo, is enthousiast over de mogelijkheden van een VPL-studie. ‘VPL is een ideaal middel als je een nieuwbouwlocatie ontwerpt. Je kunt met zo’n studie vanuit het niets een verkeersstructuur opbouwen.’ Een integraal projectteam met deelnemers uit alle geledingen van de gemeente zal bij de studie worden betrokken. ‘We vragen beleidsmedewerkers van verkeer, ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu & geluid gezamenlijk een aantal opties voor duurzame verkeersstructuren verder uit te werken’, vertelt Tetteroo. ‘Het adviesbureau berekent de verschillende opties vervolgens door, zodat we een optimale verkeerssituatie krijgen. Je hebt te maken met lichtoverlast en geluidshinder. Daarom willen we de wijk zo inrichten dat de verbinding met de N470 zo goed mogelijk is en ook de uitstoot van CO2 in de wijk zelf beperkt blijft,’ aldus Tetteroo.

Dit project ontvangt subsidie vanuit het Subsidieprogramma Ruimtelijke Ordening en Vervoer. Voor meer informatie over het subsidieprogramma of de andere projecten kunt u kijken op www.roenv.novem.nl.

  



Titel - Zoeken

U kunt hier zoeken op sector en/of onderwerp.
Indien u de zoekactie wilt verfijnen kunt u ook een trefwoord invoeren.
Wanneer u nog meer zoekregels (bijvoorbeeld datum) wilt invullen kunt u ook uitgebreid zoeken

en of
Zoeken

Terug
Nieuws | Projecten | Subsidie | Contact